4.5.2013

Czech Trip - Beyond Borders

Alkurysäys

Hommahan meni niin että Toukokuu koitti ja suomalaisen delegaation oli määrä tulla taittamaan peistä Tsekinmaalle ja hieman sen ohikin. Näin myös kävi. Seuraavassa pientä kertausta tapahtumista, siveellisesti.

Praha

Menin Prahaan hyvissä ajoin pari tuntia ennen laskettua aikaa invaasion alkamiselle. Ehdin palella ja napata Starbucksissa tuplaespressot kunnes puhelin soi ja löysin Hevosmiehen viereltä outoja jätkiä. Majapaikkana toimi legendaarinen Clown & Bard hostelli Zizkovin kaupunginosassa. Ratikkareitin varrella, muttei varsinaisesti Prahan kuumimmilla kulmilla. Pellen ja Bardin ja keskustan Vanhan ja Uuden kaupungin väliä sahasimme ankarasti raitiovaunulla säästäen jalkojamme. Nähtyä tuli muunmuassa monenmonta ravitsemusliikettä, jopa myös yksi kellari ja muutama ruokakauppa. Nähtävyydet toki myös on nyt läpi koluttu, jotkut sen tekivät ensimmäistä kertaa ja jotkut neljättä. Olo oli hyvä ja veto kohdillaan aamusta aamuun ja hostelli palveli tehokkaana basena. Hostellin alakerrassa ollut oluthana myös palveli uupuneita matkalaisia miellyttävästi etenkin juuri saapumisen hetkellä. Yleisöarvio kertoo että Gambrinus hanasta valutettuna oli hehkeä kokemus. Niin se aika vain kuitenkin juoksi ja 3 yötä hujahti. Bussi Prahasta Brnoon starttasi ja kuljetti perille notkeat ja vetreät matkamiehet. Praha on hieno mesta.

Brno

Tsekin tasavallan oikeaan ytimeen, Brnoon, saavuimme vailla kommervenkkejä keltaisella bussilla. Mahduimme juuri ja juuri raitiovaunuun, vaikka osa meistä yrittikin työntää ihmisiä ovesta ulos massiivisten rinkkojensa avulla. Brnossa nautimme mm. paikallisesta ja slovakkiseurasta. Mm. legendaariset Transistorit ja Höperöt Hanhet tuli nautiskellen korkattua. Parin päivän kuluttua keltainen bussi saapui meitä taas houkuttelemaan ja näin ollen matka jatkui Brnosta kohti Slovakian maailmankuulua metropolista Bratislavaa. Brno on hieno mesta.

Bratislava

Bratislavan modernille bussiasemalle saavuimme nopeahkon bussimatkailun virkistäneinä ja kävelimme tehokkaasti Taurus hostelliimme, joka myös ylämäkihostellina tunnetaan. Nakuttelimme siellä jalkojamme säästämättä hetken, kunnes koitti aika hylätä yksi sankari seurueestamme paikalliseen ns. Hyvään Seuraan ja loput meistä suuntasivat Bratislavan kuvankauniille linnalle nauttimaan kulttuurista. Lopulta yhytimme eksyneen seuralaisemme, joka yhä nautti paikallisseurasta ja hyvät limut nautittuamme suunnistimme venäläisten hautausmaalle tekemään kuten paikalliset tekevät viikonloppuiltoina ja -öinä. Bratislava oli pikaisesti imaistu, seuraavana aamuna matka jatkui. Bratislava on hieno mesta.

Budapest

Jo klassikoksi muodostunut keltainen bussi saalisti meidät sisuksiimme Bratislavan bussiasemalta, jonne selvisimme kevyesti vailla kiireitä. Örvendek. Budapestissä meitä majoitti vieläkin klassisempi hostelli Hi 5. Paikan sivistynyt tunnelma ihastutti meidät aivan totaalisesti, vaikka jouduimmekin välillä käydä ulkona nauttimassa ruokakulttuurista kadun toisella puolen ja muutamassa muussakin ravitsemusliikkeessä. Myös eteeriseltä tuoksunut antiikinaikainen kylpylä saavutti retkikuntamme välittömän rakkauden. Yön pimeinä hetkinä tuli koettua myös kaunista musiikkia soittanut soittojuomala, sekä viimeisenä iltana seesteisestä seurastamme nauttia saanut rauniobaari. Kolmen yön jälkeen hyppäsimme poikkeuksellisesti junaan seuraavaa etappia kohti. Köszönöm! Budapest on hieno mesta.

Wien

Junasta loikkasimme ulos tässä valitettavan Helsinkimäisessä kylässä. Koimme hieman eksoottista ruokaa, paikallista arkkitehtuuria sekä kanadalaista jääkiekkoilua vesioluiden lomassa. Seuraavana aamuna ponkaisimme freeseinä ylös hyvin nukutun yön jälkeen ja suunnistimme tien varteen jossa meitä odotti pitkästä aikaa legendaarinen keltainen bussi. Tonavan näkemisen jälkeen matka jatkui. Wien on ihan ok mesta.

Brno - Toinen tuleminen

Vihdoin pääsimme takaisin Euroopan ytimeen. Mielenterveydelle ehdottomat visiitit muun muassa Jerry'siin ja paikkalliseen Fledaan tutustuminen olivat kaunista soittoa. Myös kulttuurimatka metsämaisemaan eräällä Brnon puistikoista oli kokemuksena vallaton. Sielu lämpenee edelleen muistellessa paluumatkaa mäkipuistikosta kotikämppään. Itku ja murhe oli retkikunnassamme vastustamaton, kun neljä viidestä jäsenestämme starttasivat matkansa takaisin kohti kylmää Pohjolaa. Brno on hieno mesta.